Nämä asiat yhdistävät sisäilmaongelmaisten tilojen saneerausprojekteja

Jokainen työpaikka, koulu ja päiväkoti on omanlaisensa. Myös jokaisen sisäilmaongelman havaitsemiseen, tutkimiseen  ja ratkaisemiseen johtavat prosessit ovat uniikkeja. Vaikka sisäilmaongelmaan johtavat tekijät voivat erota toisistaan huomattavasti, eivätkä mitkään kaksi tapausta siten ole identtisiä, löytyy myös yhtäläisyyksiä yllättävän paljon.

Sisäilmaongelma voi oireilla monella tavalla

Sisäilmaongelma alkaa usein yksittäisen ihmisen oireilulla. Yleisiä oireita saattavat olla limakalvojen kuivuus ja ärsytysoireet, päänsärky, ihottuma, yskä ja väsymys. Alussa oireita ei välttämättä osata edes yhdistää mikrobiongelmaan. Pikkuhiljaa suurempi määrä tilojen käyttäjiä alkaa oireilla ja tyypillisesti myös sairauspoissaolot lisääntyvät. Kun riittävän moni on ilmoittanut huonosta olostaan, aloitetaan oirekyselyt ja tutkimukset.

 

Kun oirekyselyiden perusteella päätetään, että tilat on hyvä tutkia, kutsutaan sisäilmaongelmaisten kohteiden asiantuntija paikalle. Asiantuntija voi olla esimerkiksi rakennusterveysasiantuntija (RTA), sisäilma-asiantuntija (SISA) tai joku muu pätevä henkilö. Hän tutkii kiinteistön ja kirjoittaa siitä tutkimusraportin. Tutkimusraporttien suositusten pohjalta lähdetään yleensä suunnittelemaan saneerausprojektia, jos ongelman syyt on löydetty.

 

 

Huolellinen suunnittelu on avainasemassa projektin onnistumisen kannalta

Usein ensimmäisten oireiden ilmaantumisen ja saneeraustöiden aloittamisen välillä voi kulua jopa vuosia. Kun saneerausprojektiin sitten päätetään ryhtyä, alkaa yksi projektin tärkeimmistä vaiheista: suunnitteluvaihe. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ei ole tuulesta temmattu lause, sillä niin korjaussuunnittelu-, väistömuutto- kuin irtaimiston puhdistus- ja kuljetussuunnitelmat on sovitettava huolellisesti yhteen kaikkien urakkaan osallistuvien osapuolien yhteistyössä. Suurissa projekteissa yhdenkin yksityiskohdan huomiotta jättäminen saattaa viivyttää koko loppuprojektia, mikä maksaa sekä aikaa että rahaa. Myös tilojen käyttäjien toiveet on otettava huomioon.

 

Ennen kuin purkutyöt käynnistyvät, tilojen käyttäjät käyvät irtaimiston yhteistyössä puhdistusurakoitsijan kanssa läpi. Irtaimisto lajitellaan säilytettäviin ja hävitettäviin. Tämä voi tiloista ja niiden käyttötarkoituksesta riippuen olla yllättävänkin suuri urakka, johon on hyvä valmistautua ajallisesti. Myös tunnepuolella joistain esineistä sekä tutuista tiloista luopuminen voi olla haastavaa. Onneksi suuri osa irtaimistosta saadaan puhdistettua ja väistömuutotkin ovat usein väliaikaisia, eli samoihin tiloihin voidaan palata saneerauksen valmistuttua.

 

Irtaimisto puhdistetaan ja varastoidaan saneerauksen ajaksi

Irtaimisto siirretään lajittelun jälkeen joko suoraan puhdistettavaksi tai varastoon. Yleensä mikrobiongelmaisissa tiloissa sijainnut irtaimisto puhdistetaan ensin ja siirretään vasta tämän jälkeen varastoon odottamaan tilojen saneerauksen valmistumista. Ammattitaitoinen puhdistusurakoitsija laatii puhdistus-, kuljetus- ja varastointisuunnitelmat yhteistyössä asiakkaan ja muiden urakoitsijoiden kanssa. Etenkin irtaimistomuutto täytyy jaksottaa hyvin, sillä kaikkien etuna on, etteivät projektin usein tiukat aikaraamit joudu venymään.

 

 

Kun tilat on tyhjennetty irtaimistosta, alkaa saneerausvaihe, joka jakautuu purku- ja rakentamisvaiheeseen. Tänä aikana käyttäjät joutuvat olemaan väistötiloissa, ja suuri osa puhdistetusta irtaimistosta on varastoitu koko saneerauksen keston ajaksi. Rakennussiivouksen jälkeen tehty erillinen homepölysiivous viimeistelee saneeraustyöt. Se poistaa loputkin mikroskooppiset homepölyrihmastot pinnoilta ja ilmasta. Vasta tämän jälkeen puhdistusurakoitsija kuljettaa irtaimiston vastavalmistuneisiin tiloihin, jotka voidaan ottaa käyttöön.

 

Hyvää viestintää koko projektin ajan

Hyvä urakoitsija vastaa tilojen käyttäjien ja muiden sidosryhmien tiedottamisesta urakan alusta loppuun. Puhdistusurakoitsija aloittaa vuoropuhelut tilojen käyttäjien ja muiden urakoitsijoiden kanssa heti alusta lähtien. Kouluissa ja päiväkodeissa tiedotustilaisuuksia järjestetään yleisesti koko henkilökunnalle sekä muun muassa vanhemmille, kun taas muissa toimitiloissa yleisö saattaa koostua esimerkiksi henkilökunnasta ja vaikkapa asiakkaista. Tärkeintä on kuitenkin, että käyttäjät tulevat kuulluiksi ja saavat vastauksia juuri heitä askarruttaviin kysymyksiin.

 

Urakan valmistuttua käyttäjät pääsevät taas palaamaan vastasaneerattuihin tiloihin. On tärkeää, että hyvä ja sujuva viestintä ulottuu myös prosessin luovutusvaiheeseen, sillä esimerkiksi palautteet saneerausprosessista kerätään yleensä vasta tilojen luovutuksen jälkeen. Kun tilat ja puhdistettu irtaimisto on taas otettu onnistuneesti käyttöön, on monen vuoden sisäilmaprojekti vihdoin viety loppuun.

Ota yhteyttä

Checking...

Ouch! There was a server error.
Retry »

Sending message...

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia